Stress verminderen voor werknemers: 8 tips voor ontspanning op werkvloer

Tegenwoordig is het hebben van werkstress eerder een gegeven dan een uitzondering. De vele deadlines, hoge werkdruk en uren overwerken zijn een broedplaats voor stress. Het verminderen van stress kan zorgen voor een verhoogde concentratie, productiviteit en creativiteit in medewerkers. Daarom is het een van jouw prioriteiten als werkgever om stress onder werknemers zo laag mogelijk te houden. We geven je een aantal tips om stress te verminderen op het werk.

Het verminderen van stress zorgt niet alleen voor gezondere werknemers en een lager ziekteverzuim. Ook zorgt het voor een gezondere werksfeer. Bovendien heeft een lage hoeveelheid stress onder werknemers ook een positieve invloed op jouw imago als werkgever. Dit kan helpen bij het aantrekken van nieuwe werknemers.

Je kunt op verschillende manieren ervoor zorgen dat stress tot een minimum wordt beperkt. Dat kan op individueel niveau door de werknemers zelf of door groepsactiviteiten op team niveau.

Op team niveau stress verminderen

Samen sta je sterker, ook in het bestrijden van stress. Bovendien kun je hierbij het hele bedrijf betrekken en zo ook de betrokkenheid van de werknemers vergroten! Een aantal ideeën om stress te verminderen op team niveau zijn bijvoorbeeld:

  1. Samen spelletjes spelen

Uit onderzoek blijkt dat met name het spelen van spellen en ontspanning op het werk een positief effect heeft. 72 procent van de ondervraagden gaf aan dat een gamepauze goed werkt tegen de stress! Een simpele oplossing kan al zijn om een dartbord of tafelvoetbal tafel aan te schaffen voor op kantoor. Dit zorgt er ook nog eens voor dat medewerkers in beweging komen. Dit draagt bij aan een gezonde levensstijl. Een spelcomputer of televisie is ook een optie, maar dat is uiteraard een wat minder actieve vorm van spelen.

Of ga bijvoorbeeld samen op een actief uitje, zoals lekker golfen tijdens het Team Performance programma bij Hole 18.

2. Wandelmomenten

Stap ook eens weg van het beeldscherm en ga samen wandelen. Een wandeling van 10 minuten kan al zorgen voor een betere concentratie en mentale rust. Door samen te gaan wandelen wordt ook de drempel voor de werknemers weggehaald om op te staan. Ze hoeven zich niet te schamen voor het feit dat ze even van hun werk weg stappen, want we doen het allemaal samen.

3. Samen yoga doen of mediteren

Yoga staat bekend als rustgevend te zijn. Het vermindert niet alleen stress, maar is ook goed voor de houding van werknemers. Ook houdt het de werknemers in beweging en draagt het bij aan een gezonde levensstijl. Daarbij is het ook belangrijk om te mediteren. Daarmee kunnen werknemers hun hoofd even leeg maken van alle zaken die hen op dat moment stress geven.

Op individueel niveau stress verminderen

4. Individuele reflectie

Vaak is het voor een individuele werknemer moeilijk om toe te geven dat ze stress ervaren. Dat is echter de basis van het verminderen van die stress: erkennen dat er werkstress is. Het is belangrijk om hierop te reflecteren. Moedig werknemers aan om op te schrijven hoe ze zich voelen. Ervaren ze stress? Waar wordt dit door veroorzaakt? Moedig ze daarbij ook aan om te denken in oplossingen. Als ze de oorzaken weten, wat kunnen ze eraan doen om deze problemen op te lossen of deze oorzaken weg te nemen?

5. Overzicht creëren

Het overzicht verliezen over je werkzaamheden kan ervoor zorgen dat je ontzettend veel stress ervaart. Zorg er dus voor dat je die kans niet krijgt door al je werkzaamheden op orde te hebben. Schrijf op een dag je werkzaamheden op: wat doe je allemaal op een dag en hoe lang doe je daarover? Neem dit als basis voor toekomstige planningen. Voorkom uitstelgedrag en op het laatste moment zaken afronden door te anticiperen op deadlines en effectief te plannen.

Daarnaast is niet alleen mentaal overzicht belangrijk, maar ook fysiek overzicht. Zorg er dus voor dat je bureau netjes is opgeruimd en je precies weet waar je wat kunt vinden. Een leeg bureau zorgt voor een leeg hoofd. Hou dus altijd een clean desk policy aan!

6. Prioriteiten stellen

Wees kritisch over je agenda: welke afspraken zijn daadwerkelijk belangrijk voor jou en moet je bij zijn en welke kun je overslaan. Plan daarbij ook alles in, zelfs het lezen en beantwoorden van mailtjes. Maak iedere dag je mailbox leeg, ga 1 of 2 keer per dag door je mailbox heen en zet de mails om in acties op je to-do lijst. Archiveer mails vervolgens per onderwerp zodat je ze daarna makkelijk kunt terugvinden.

Vervolgens is het tijd om slim een taak te kiezen. Stel je daarbij realistische vragen over hoeveel tijd en energie je beschikbaar hebt voor de taak en hoeveel waarde deze taak toevoegt.

7. Geconcentreerd werken

Om je volledig op deze gekozen taak te focussen is het belangrijk om een omgeving te creëren die je helpt om hier ultiem op te concentreren. Zet je telefoon uit en zet email notificaties op je computer uit, voorkom afleidingen.

Stop met multitasken en focus je op een taak tegelijkertijd. Je kunt een ding goed doen, of meerdere dingen tegelijk niet goed doen. Een goede techniek om geconcentreerd te kunnen werken is de Pomodoro techniek. Met deze techniek werk je in korte sprints van 25 minuten, waarbij je geconcentreerd aan een enkele taak werkt. Na elke sprint neem je 5 minuten om te ontspannen. Na 3 of 4 sprints trakteer je jezelf op een langere pauze van 20-30 minuten. Reflecteer ook tussen sprints door of je daadwerkelijk gefocust aan het werk bent geweest.

8. Een gezonde work-life balans

Zorg ervoor dat je niet veel overwerkt, er is een wereld buiten het kantoor! Ga dus op tijd naar huis en geniet van het leven. Luister naar muziek, ga lekker sporten, ga lekker uitgebreid koken of ga op zoek naar een hobby. Een leuke cursus buiten werktijd in iets creatiefs of gewoon lekker genieten van een avondje naar de bioscoop? Het helpt allemaal bij het verminderen van stress.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *