Hoe werk je nieuwe werknemers zo snel mogelijk in?

Als je ergens voor het eerst aan de slag gaat, voel je je vaak onzeker en klunzig. Je weet de weg niet, je weet niet wie je collega’s zijn en misschien weet je ook nog niet precies wat je taken inhouden. Alles bij elkaar opgeteld, is een eerste dag bij een nieuw bedrijf vaak helemaal niet zo leuk. Je bent kapot als je eindelijk naar huis mag gaan. Hoe lang deze onzekere periode duurt, is afhankelijk van je eigen inzet, maar ook van de moeite die het bedrijf doet om je goed in te werken.

Voordelen goede introductieperiode

Er zijn bedrijven die kosten nog moeite sparen om die ene gewilde werknemer aan zich te binden en tijdens de inwerkperiode de plank volledig mis slaan. Ze verwachten dat iemand zichzelf wel weet te redden. Terwijl een goed inwerktraject doorwerkt in de gehele werkzame periode. Iemand die in het begin aan zijn lot is overgelaten, zal minder positief zijn over het bedrijf en eerder overstappen naar een volgende werkgever. Terwijl werknemers met een positieve inwerkfase, loyaler blijven gedurende hun hele productieve periode. Andere voordelen van een goede introductiefase zijn:

  1. De werknemer voelt zich welkom en gewaardeerd, waardoor hij sneller betrokken is bij de missie en visie van het bedrijf.
  2. De werknemer is sneller volledig inzetbaar, als hij snel overzicht heeft van zijn kerntaken, zijn belangrijkste collega’s en de moraal van het bedrijf.
  3. Door te laten zien dat je de ontwikkeling van nieuwe krachten belangrijk vindt, wordt werken voor jouw bedrijf aantrekkelijk gemaakt voor toekomstige nieuwe werknemers.

Wat houdt een goed introductieprogramma in?

Een goed introductieprogramma bestaat uit een invulling voor de eerste dag en aanvullend daarop een programma voor de eerste weken. Zorg dat de afdeling weet dat er een nieuwe collega komt en wat de functie van deze nieuwe medewerker is. Onbegrip en onwil moeten opgelost zijn, voordat de nieuwe kracht er is. Overvoer iemand niet meteen met regeltjes en kennismakingen met collega’s. Een overload aan informatie werkt onzekerheid in de hand. Maak desnoods een naslagwerk met de belangrijkste faciliteiten, afspraken, telefoonnummers en emailadressen. Veel nieuwe mensen vinden het prettig als ze de eerste periode worden gekoppeld aan een vaste medewerker. Deze medewerker moet dan wel voldoende tijd en ruimte krijgen om de nieuwe collega wegwijs te maken.

Interactieve inwerktaken en leeropdrachten

Als je veelvuldig te maken hebt met inwerktrajecten, is het leuk om een uitgebreid online kennismakingsprogramma op te zetten. Met behulp van grappige interactieve videogames laat je nieuwe werknemers kennis maken met de waarden en normen van het bedrijf, soms zelfs al voor de eerste werkdag. Tegenwoordig zijn deze tools te synchroniseren met tablets, smartphones en laptops. De nieuwe werknemer voelt zich meteen na zijn aanname betrokken bij het bedrijf en zal met meer zekerheid zijn eerste werkdag tegemoet treden.

Evaluatie is essentieel

Tijdens de inwerkfase van de nieuwe werknemer, is het essentieel dat jullie af en toe even stilstaan bij de voortgang. Tijdens deze evaluatiemomenten, aan het einde van de eerste dag, de eerste week en bijvoorbeeld de eerste maand, bespreek je onduidelijkheden, onzekerheden, ergernissen en de kwaliteit van de introductieperiode. De werknemer zal zich gehoord voelen en weten dat hij in de toekomst ook zijn zegje kan blijven doen.

Een werknemer die zich gehoord voelt, zal zich eerder identificeren aan je bedrijf. Een goed begin is daarbij het halve werk.

Heb je zelf opmerkingen of aanvullingen op dit artikel? Laat dan hieronder jouw bericht achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *