Mindfulness: Wat zijn de voordelen en hoe start je?

De term Mindfulness komt steeds vaker tevoorschijn in onze samenleving. Het wordt te pas en te onpas gebruikt. Voor veel mensen is het een woord zonder concrete betekenis. Gevoelsmatig heb je een idee wat het betekent, maar een precieze definitie kun je niet geven.

Definities Mindfulness

John Kabat Zinn gaf in de jaren ‘80 de eerste officiële Mindfulness training. Hij gebruikte de volgende definitie:

Mindful leven is aandacht geven op een speciale en manier; Je bent doelbewust, staat in het moment zelf en je oordeelt niet.

Als je geen ervaring hebt met Mindfulness, is het moeilijk om grip te krijgen op deze definitie. Het komt er in het kort op neer, dat je opmerkzaam bent en niet leeft op de automatische piloot. Het is niet nodig om steeds stil te staan bij het verleden, of juist continue met de toekomst bezig te zijn. Je leeft nu. Een andere veel gehanteerde definitie is:

Mindfulness leert je gebeurtenissen te accepteren en op een positieve manier om te gaan met de alledaagse dingen.

Faseer je leven

Ben jij ook iemand die dingen moeilijk naast zich neer kan leggen? Pieker je thuis nog veel over problemen op het werk? Dan is Mindfulness een goede mogelijkheid voor jou om te leren los te komen van dingen uit het verleden en de toekomst. Door in je thuissituatie alles sores van werk achter je te laten, beleef je de tijd thuis intenser en met meer tevredenheid. Door je bewust te zijn van de positieve gebeurtenissen van het moment, is het gemakkelijker om gelukkig te zijn. Neem problemen van het verleden en de toekomst niet mee naar huis, maar beleef je leven in het nu. Andersom, moet je de gedachte aan die spannende blind date niet meenemen naar je werk. Daardoor ben je teveel afgeleid om je werkzaamheden goed te kunnen doen. In een mindful leven ben jij de bewaker van je grenzen.

Redenen om Mindful te willen leven

Mensen die mindful in het leven gaan staan, merken tal van positieve effecten op. Redenen om te willen leren mindful te leven, kunnen zijn:

  1. Door bewuster te leven, verminder je je stresslevel.
  2. Door een betere concentratie, ga je beter presteren.
  3. Doordat je het verleden en de toekomst loslaat, is het eenvoudiger om te ontspannen.
  4. Je gaat positiever in het leven staan. Je krijgt een beter zelfbeeld. De kans op het krijgen van depressies vermindert.
  5. Doordat je rust in je hoofd hebt, val je gemakkelijker in slaap en slaap je dieper.

Trainen van Mindfulness

Mindful leven valt te leren. Het vergt enig doorzettingsvermogen om oude gewoontes los te laten, maar het is zeker de moeite waard om het te proberen. Een Mindfulness training drukt je met de neus op de feiten. Je wordt geconfronteerd met persoonlijke irritaties en frustraties, boosheid, onrust en soms zelfs verdriet. Maar het resultaat kan een verbluffend fijn gevoel geven. Er zijn verschillende instanties die trainingen Mindfulness aanbieden. Tijdens deze trainingen ligt de focus op waarnemen, aandacht geven, niet oordelen en accepteren. Een Mindfulness training is opgebouwd uit verschillende elementen:

Bodyscan

De gemiddelde training start met een bodyscan. Er wordt beoordeeld of je huidige levenswijze en stress, schade heeft toegebracht aan je lichaam.

Zitmeditatie

Je leert om in een zittende houding grip te krijgen op je ademhaling, gedachten en lichamelijke sensaties.

Bewegingsoefeningen

Je leert bewust te bewegen, door middel van bijvoorbeeld loopoefeningen en yoga.

Informele meditatie

Je leert om ook buiten de trainingen mindful te leven. Je krijgt huiswerk om te leren niet langer te oordelen, bewust te zijn en in het nu te blijven tijdens je dagelijkse routine.

Mindful leven is niet gemakkelijk als het niet in je aard zit, maar met een beetje doorzettingsvermogen moet het jou ook lukken.

Heb jij goede ervaringen met Mindfulness? Of heb je vragen over dit blog? Laat dan een reactie achter onder dit bericht.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *