balans houden in sport

Hoe krijg je je lichaam en geest perfect in balans?

Als je wilt proberen om gelukkiger in het leven te staan, adviseren de meeste goeroes je om een goede balans te creëren tussen lichaam en geest. Dat klinkt prachtig, maar hoe je dat voor elkaar moet krijgen, is voor veel mensen hocuspocus. Wat betekent het nou, een balans tussen lichaam en geest? En hoe bereik je het? Hole 18 probeert het je uit te leggen.

Uit balans? Je lichaam geeft signalen

Zonder dat je je het bewust bent, wordt je hoofd continu getriggerd door welkome of onwelkome stoorzenders. Het leven in de 21e eeuw is een stuk hectischer dan honderd jaar geleden. Logisch dus ook, dat je mentale emmertje op een gegeven moment overloopt. Als je geest te zwaar belast wordt, gaat je lichaam daar signalen voor afgeven. Het is aan jou om deze signalen op te merken en er iets mee te doen. Algehele vermoeidheid, pijn, hartkloppingen, veranderende stoelgang, maagklachten, het zijn allemaal signalen die kunnen duiden op overbelasting en stress.

balancerende stenen

Wordt bewust

De beste manier om lichaam en geest in balans te krijgen, is om je altijd bewust te zijn van zowel je lichaam als je geest. Ben je bezig met een project achter je computer? Denk dan ook aan je werkhouding en zorg op tijd voor fysieke beweging. Maar als je heel zwaar fysiek werk verricht, moet je ook af en toe pas op de plaats maken om na te denken over je het project moet vervolgen. Door afwisseling, ervaar je je werk minder als belasting en blijf je gezonder en gelukkiger.

Ontspanningsmethodes

Kortdurende stress is helemaal niet zo erg, daar kan je lichaam wel tegen. Maar als de stress te lang aanhoudt en je geest te lang achtereen gespannen blijft, kan dat serieuze gevolgen hebben voor je lichaam. Gelukkig kun je je lichaam met een beetje positieve aandacht weer rustig krijgen.

Ademhalingstechnieken

Als je last hebt van stress, probeer dan een periode een lage diepe buikademhaling toe te passen. Door diep en bewust te ademen, ontspannen je lichaam en je geest. Stress heeft hetzelfde effect als fysieke inspanning, zoals rennen. Door inspanning stijgt het adrenalineniveau in je lichaam en verhoogt je ademhaling. Daardoor voelt je geest zich ook opgejaagd. Door bewust diep en traag te ademen, verlaagt je lijf de afgifte van adrenaline en krijgt je geest ook rust.

Houdingstechnieken

Hoe je je voelt, heeft invloed op je houding. Maar andersom, heeft je houding ook invloed op hoe je je voelt. Een paar voorbeelden: Loop je altijd voorover gebogen of zit je altijd met je armen stijf over elkaar? Grote kans dat je je ingesloten en snel aangevallen voelt. Door rechtop te lopen, met je neus in de wind, verstevigt je skelet je houding en hoeven je spieren minder hard te werken. Het leven lijkt gemakkelijk en lichter. Door je armen open voor je op tafel te leggen, ga je je minder angstig en terughoudend voelen. Daardoor sta je meer open voor contacten en nieuwe situaties.

man in balans op een rots

Tien korte tips

Hole 18 heeft een aantal snelle tips om bovenstaande wijsheden in de praktijk toe te passen:

  1. Leef nu, blijf niet hangen in het verleden, verlang niet continu naar de toekomst.
  2. Investeer in relaties, niet alleen digitaal maar ook in persoon.
  3. Doe dingen die je leuk vindt, ook op je werk.
  4. Vestig je aandacht op positieve dingen in je omgeving.
  5. Geniet ook van kleine dingen.
  6. Heb compassie en durf te helpen.
  7. Werk aan persoonlijke ontwikkeling.
  8. Focus je op essentiële dingen.
  9. Accepteer dat dingen anders gaan dan je wil.
  10. Blijf in beweging. Fysieke activiteit maakt gelukkiger.

Het duurt meestal even voordat een verstoorde balans weer evenwichtig is. Je hebt misschien niet direct resultaat van je nieuwe levenswijze, maar als je doorzet, ga je een gezonder en gelukkiger leven tegemoet.

Wil jij graag persoonlijk advies van een betrokken coach? Of heb je nog een effectieve tip om de balans tussen lichaam en geest te verbeteren? Laat dan je reactie achter onder dit bericht.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *