Hoe leer je beter communiceren op het werk?

Leestijd: 6 min

Communicatie is de basis onder relaties. Tussen collega’s onderling, maar ook tussen het bedrijf en zijn klanten. Kwalitatief hoogwaardige communicatie is essentieel voor de sfeer op de werkvloer, maar ook voor de productiviteit van de organisatie. Er is prettig nieuws: goed communiceren is te leren.

Belang van goede communicatie op de werkvloer

Goede communicatie is het smeermiddel binnen teams (lees ook ‘training teambuilding’). Wordt er feilloos gecommuniceerd, dan zullen collega’s elkaar optimaal begrijpen en kan efficiënter worden gewerkt, terwijl fouten kunnen worden voorkomen en conflicten worden vermeden. Door het gesmeerde teamwork van afdelingen met een hoog communicatieniveau zal de productiviteit omhoog gaan en kunnen klanten beter worden bediend.

De valkuilen van fouten in de communicatie

Aan de andere kant: schort er wat in het proces van zenden en ontvangen, dan kan dit grote consequenties hebben voor een organisatie. Collega’s die zich niet begrepen of tekort gedaan voelen, zullen onderhuidse frustraties ontwikkelen die uiteindelijk uitgroeien tot conflicten. Krijgen klanten of potentiële opdrachtgevers niet de juiste boodschap of toon te horen, dan zullen ze afhaken en voor een ander kiezen. Voor deze externe communicatie is het daarom altijd goed om een communicatieplan te hebben.

Tips voor betere communicatie

Goed communiceren is deels een aangeboren talent, deels aan te leren. Met deze tips verbeter je je communicatieskills:

  • Heb oor voor de ander. Geef hem de ruimte om vragen te stellen, laat hem uitpraten, stel vragen zodat je zeker weet dat jullie op één lijn liggen. Heb ook oog voor de ander: let op zijn non-verbale communicatie. Heeft hij een vraag, wil hij een pauze of wordt hij emotioneel?
  • Hanteer uitsluitend duidelijke taal, die in lijn ligt met de belevingswereld van de ontvanger. Vermijd wollige frasen. Kijk uit met jargon, tenzij je zeker weet dat je gesprekspartner het jargon begrijpt en waardeert.
  • Het kan gebeuren dat jullie met elkaar van mening verschillen. Het belangrijkste is dan dat jullie proberen om je in elkaar in te leven. Probeer de bezwaren van de ander te doorgronden. Als je inziet wat de ander dwarszit, kun je je eigen mening op dat punt wat verder toelichten.

Leren communiceren op werk met video

De beste manier om beter te leren communiceren op de werkvloer, is om jezelf terug te kijken. Wanneer je met je collega’s een rollenspel doet en dit vastlegt op film, krijg je inzicht in je eigen manier van communiceren. Schiet je gemakkelijk in een passief-agressieve houding? Laat je de ander niet uitpraten? Praat je te veel in jargon? Op video zie je het allemaal – en komt het extra hard bij je binnen. Vanuit deze broodnodige zelfreflectie kun je aan de slag gaan om jouw eigen communicatie op de werkvloer te verbeteren.

Valkuilen in de communicatie voor managers

Als het gaat om communicatie op de werkvloer, liggen managers onder een vergrootglas. Er zijn enkele valkuilen waar managers zich beducht voor moeten zijn. Zo hebben leidinggevenden er vaak een handje van om te praten in nietszeggende en lege termen, schakelen zij niet genoeg over en weer met hun personeel over bijvoorbeeld de langetermijnvisie van het bedrijf en is het taalgebruik veelal te formeel. Probeer hier als manager eens een tijdje op te letten, dan zul je al snel de eerste stappen tot verbetering kunnen zetten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *