Hoe kun je slimmer werken? Lees hier de beste tips!

Geen kantoordag is hetzelfde. Toch zijn er tal van taken die dagelijks of wekelijks terugkomen. Ga je slimmer werken? Dan zul je frequent uitgevoerde taken sneller kunnen doen. Efficiënter. Of effectiever. Met meer kennis van – en vaardigheden in – deze werkzaamheden, zul je veel meer aan je werkdag hebben. Hier lees je de drie beste tips voor slim werken. Over gebruik van technologie, slim vergaderen en het organiseren van taken.

Technologie

Heb je je weleens afgevraagd hoeveel uur op weekbasis je besteedt aan werken met moderne technologie? Duik er wat dieper in en je zult er veel slagvaardiger mee om kunnen gaan.

Computerprogramma’s

Tekstverwerkers, mailclients, Evernote, SAP, het CMS, de webbrowser: veel werknemers werken er tientallen uren per week mee. Waarom zou je jezelf niet eindelijk eens de finesses meester maken? Voor computerprogramma’s zijn bijvoorbeeld talloze handige sneltoetsen voorhanden. Op internet vind je printbare spiekbriefjes, die je op je monitor kunt plakken. Doe dit. Probeer daarna elke week een nieuwe sneltoets te leren gebruiken. Of een nieuwe, handige app op je telefoon. Niet iedere keer zul je prijs hebben, maar gegarandeerd dat je één op de tien keer een app downloadt die je op jaarbasis tientallen uren tijd kan schelen.

url-1

 

Apparaten

Heb je jezelf er weleens over verwonderd hoeveel knopjes er op de printer zitten? Die zitten er niet voor niets, allemaal staan ze voor een bruikbare functie. Download de gebruiksaanwijzing van de website van de fabrikant. Neem eens in de zoveel tijd een hoofdstuk door. Zo ook voor je VoIP-telefoon, CCTV, het deursysteem of de server. Niet alleen zul je de apparatuur veel effectiever kunnen gebruiken. Al snel verblijd je ook collega’s met deze tips! Zo gaat de hele afdeling beter draaien.

Slim werken is slim vergaderen

In de meeste bedrijven wordt er heel wat af vergaderd. En vaak verrassend inefficiënt. Slim werken door slim te vergaderen? Zorg voor een prettige omgang met elkaar voor, tijdens en na de vergadering, bijvoorbeeld door er een borrel aan vast te knopen. Zie erop toe dat iedereen goed beslagen ten ijs komt, aangezien onvoorbereide collega’s de boel ophouden. En denk altijd na wat er met de vergadering wordt beoogd: altijd moet er urgentie zijn met betrekking tot de agendapunten, nooit mag er worden vergaderd ‘omdat we nu eenmaal altijd op dinsdagmiddag vergaderen’.

Taken: don’t take it easy

Net zomin als je nadenkt over ademhalen, heb je waarschijnlijk nagedacht over hoe je je meest voorkomende taken aanpakt. Probeer eens te bespiegelen op je alledaagse taken. Wordt het misschien tijd voor een revisie? Breng een week lang in kaart welke werkzaamheden je allemaal verricht, op welk tijdstip en hoeveel tijd je ermee kwijt bent. Vaak is het veel efficiënter om werkjes zoals archiveren of telefoneren op te sparen en te clusteren. Doe dat eens een paar dagen en verwonder je over de tijdsbeparing.

Taken: to do or not to do

Nu je een mooi overzicht hebt van al je taken gedurende een week, kun je je takenlijst eens kritisch tegen het licht houden. Staan er werkzaamheden tussen die jij verricht, maar die veel beter door een ander kunnen worden gedaan, terwijl ze ook beter bij zijn of haar functie horen? Ga dan eens met je collega in gesprek om te kijken of de taak kan worden overgeheveld of uitgeruild.

Wil je reageren op bovenstaand artikel? Plaats hieronder je reactie!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *