Doelgericht communiceren: hoe doe je dat?

Leestijd: 8min

Doelgerichte communicatie is een wezenlijk onderdeel van zakendoen. Niet alleen binnen een organisatie is doelgericht communiceren cruciaal, maar juist richting klanten toe maakt een goede en correcte communicatie het verschil. Uiteindelijk is het de tevredenheid van je klanten die bepaalt hoe succesvol je bent met je business. In dit artikel leggen we uit hoe je efficiënter en beter kunt communiceren. Wat is doelgerichte communicatie en hoe kun je dit intern en extern gebruiken?

Wat is doelgerichte communicatie?

Kort samengevat betekent doelgerichte communicatie dat de boodschap die jij wilt overbrengen ook daadwerkelijk aan komt. Op het juiste moment weet je de juiste snaar bij iemand te raken. Dit kan zowel intern zijn bij jouw werknemers of extern bij een gesprek met een klant.

De 5 factoren van doelgericht communiceren

Je kunt doelgericht communiceren, door een aantal stappen te ondernemen. Het is niet en/of, maar eigenlijk altijd en/en. Een combinatie van meerdere factoren. Er zijn 5 manieren om doelgerichte communicatie te bevorderen.

1. Een prettige omgeving

Door te investeren in een prettige en geschikte omgeving, laat je een positieve indruk achter. Daarmee voorkom je ruis en houd je miscommunicatie buiten de deur. Laat een vertrouwelijke omgeving daarom je uitgangspunt zijn. Het gaat er tenslotte om dat jij en je gesprekspartner op jullie gemak voelen in de omgeving waar je zit. Probeer bij een telefonische afspraak zoveel mogelijk achtergrondgeluiden uit te sluiten.

2. Zorg voor de juiste verbinding

Als je zorg draagt voor een juiste verbinding, voorkom je ruis in het contact tussen jou en je medewerkers en/of klanten. Verstrek daarom als bedrijf niet alleen informatie aan klanten, maar luister vooral ook naar de behoefte die er is. Het is van belang dat klanten je goed kunnen bereiken. Investeer daarom ook in een goed communicatiesysteem. Beslis welke soft- en hardware jouw bedrijf helpt voor een transparante en vlotte interne communicatie.

3. Investeer in persoonlijk contact

Persoonlijke aandacht en een luisterend oor, zijn voor zowel medewerkers als klanten erg prettig. Ze voelen zich daardoor gehoord en gewaardeerd. Soms is het tonen van een stukje begrip al goed voor de bevordering van de communicatie.

4. Wees alert op non-verbale communicatie

Non-verbale communicatie kun je optimaal benutten. Vaak geeft het zelfs de doorslag. Onbewust wordt hier vaak sterker op gereageerd. Zo ben je graag in de omgeving van iemand die lekker ruikt en vermijd je liever iemand met een onfrisse adem.

5. Let op signalen van de klant

Door alert te zijn op signalen die een klant afgeeft, toon je interesse in een klant. Denk aan een glaasje water als een klant begint te hoesten of daag een geïnteresseerde klant uit om gebruik te maken van jouw diensten of producten. Houd er echter rekening mee dat je hier alleen alert op zult zijn als er sprake is van echte verbinding tussen jou en de klant.

Wat levert het je op?

Door slim om te gaan met het gebruik van technologie, kun je doelgerichte communicatie bevorderen. Je bespaart er tijd mee, bedrijfsprocessen verlopen efficiënter en je bent beter bereikbaar voor klanten. Uiteindelijk levert je dat een professionele uitstraling op, waarmee je werkt aan een positief imago binnen en buiten de organisatie.

Meer tips voor doelgericht communiceren?

Doelgericht communiceren is een hele kunst. Soms kun je het gevoel hebben dat je verkeerd begrepen wordt en dat medewerkers meer ‘ja’ zeggen en ‘nee’ doen. Bij communicatie spelen vaak onbewuste processen een rol. Door deze onbewuste processen bewust te maken, voorkom je miscommunicatie en zorg dat je de boodschap aankomt bij de ontvanger zoals jij bedoelt. Wil je meer tips hoe je beter kunt communiceren met medewerkers en klanten?

1 antwoord
  1. Anushka
    Anushka zegt:

    Geachte 2peak ,
    Graag zou ik op de hoogte worden gehouden van communicatie vaardigheden binnen mijn bedrijf.
    Ik zou mijzelf en mijn team de kunnen trainen efficiënter te leren communiceren.
    Groeten

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *