Concentratieproblemen: oorzaken en oplossingen

Zelfs de meest gemotiveerde werker heeft er wel eens mee te maken: Concentratieproblemen. Lastig, zeker als je het erg druk hebt. Doordat je je slecht kunt concentreren, duurt je werk een stuk langer, waardoor je het alleen nog maar drukker krijgt. In dit blog leggen we je uit wat de oorzaken kunnen zijn van je concentratieproblemen en wat je er aan kan doen om te zorgen dat je je werk toch zonder al te veel problemen af krijgt.

De belangrijkste oorzaken van concentratieproblemen

De meest voorkomende redenen waardoor je moeite kan hebben om jezelf te concentreren zijn:

Gebrek aan interesse of uitdaging

Het klinkt misschien raar, maar een van de belangrijkste redenen voor concentratieproblemen is pure desinteresse. Als je geen binding hebt met het onderwerp waarop je je moet concentreren, ben je sneller afgeleid. Hoe verder het onderwerp van je af ligt, hoe groter de kans op werkontwijkend gedrag. Afhankelijk van je karakter, houd je je concentratie kort of langer vast, maar vroeg of laat zal iedereen die iets oninteressants moet doen, afgeleid worden door iets anders.

Je karakter

De ene persoon heeft nou eenmaal erg veel moeite om zich te concentreren, terwijl het de ander veel gemakkelijker af gaat. Dat heeft voor een deel met je karakter te maken. Ben je iemand die sneller chaotisch is en niet structureel kan werken? Dan heb je waarschijnlijk ook meer moeite met jezelf concentreren. Een rommelige werkplek leidt af, een opgeruimd bureau stimuleert om te werken. Ook mensen die faalangst hebben, worden door onzekerheid sneller afgeleid.

Stress

Een constante druk geeft stress. Veelvoorkomende symptomen bij stress zijn vergeetachtigheid, irritatie, vermoeidheid en fysieke klachten. Dit alles bij elkaar zorgt voor een lagere concentratieboog.

distracted woman

Voortdurend gestoord worden door prikkels

Denk aan inkomende e-mails, pushberichten van je Instagram- en Facebookaccount, een alarmerende newsfeed, WhatsApp berichten en telefoontjes. Het is haast ondenkbaar om onbereikbaar te zijn. Ook als je je mobiele telefoon expres aan de kant legt, ben je de eerste periode toch bewust of onbewust met je telefoon bezig. Door de gewoonte om er continu op te kijken, heb je nu het gevoel dat je iets mist. Je bereikbaarheid is eigenlijk een soort verslaving.

Er zijn nog tal van andere prikkels waaraan je blootgesteld wordt. In een huishouden staat bijna altijd wel ergens een tv aan, of een radio, terwijl een ander een gesprek voert of zit te gamen. Een prikkelvrije omgeving, die je voor een goede concentratie nodig hebt, moet je bewust opzoeken.

Tekort aan vitaminen en mineralen

Het is aangetoond dat een tekort aan ijzer of bepaalde vitamines je lichaam in een vermoeide staat brengen. Als je je niet fit voelt, is het extra moeilijk om je te concentreren. Een slaaptekort kan ook een oorzaak zijn van concentratieproblemen.

Je concentreren; begin bij het begin

Wil je je concentratie verhogen? Zorg dan dat je weet wat de oorzaak is dat jij je niet zo goed kan concentreren. Misschien ligt het onderwerp je gewoon niet, of ben je oververmoeid. Pas als je weet waar jouw slechte concentratie vandaan komt, kun je er effectief iets aan proberen te doen. Dat doe je bijvoorbeeld door een week achter elkaar een soort logboek bij te houden tijdens je werkuren. Noteer precies waardoor je afgeleid wordt. Is het je telefoon, heb je moeite je ogen open te houden, heb je last van een bepaald geluid? Door dit een tijdlang op te schrijven, kun je de belangrijkste oorzaak van je slechte concentratie achterhalen.

En dan, een paar handige tips

Weet je de oorzaak van jouw concentratieproblemen? Fijn, dan kun je er nu wat aan gaan doen. De volgende tips zijn voor bijna iedereen met concentratieproblemen toepasbaar:

  1. Zorg dat je uitgerust bent en een goede motivatie hebt. Dat laatste is soms moeilijk, maar zonder motivatie duurt een klus veel langer. Als je de klus zelf echt niet interessant vindt, motiveer jezelf dan door met een beloning in het vooruitzicht te stellen.
  2. Zorg voor een rustige omgeving, afgezonderd van geluidsprikkels in de ruimte. Ruim eerst op voordat je aan de slag gaat. Dat geldt voor je fysieke omgeving, maar ook voor je hoofd. Maak korte notities van de dingen die door je hoofd flitsen en geef je later de tijd om hierover te piekeren. Door ze op te schrijven, hoef je niet bang te zijn dat je ze vergeet.
  3. Zorg voor prettig licht en een goede temperatuur. Teveel licht kan hoofdpijn veroorzaken, te weinig licht maakt sloom. Natuurlijk licht werkt vaak prettiger dan kunstlicht, maar soms ontkom je daar niet aan. Hetzelfde geldt voor de temperatuur. Het koud hebben leidt enorm af, maar te warm maakt je slaperig.full desk
  4. Maak een overzichtelijke planning van de dingen die je moet doen, in kleine tijdsblokken. Ontspan na elk tijdsblok. Doe 1 klus tegelijk. Probeer niet te multitasken.
  5. Begin met de rottigste klusjes. Als je deze uitstelt, duren ze waarschijnlijk langer en zit je er de hele tijd tegenaan te hikken.
  6. Schakel bij voorkeur je internet en je telefoon uit. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar heb je ze niet nodig, zorg dan ook dat ze je niet van je werk af kunnen houden.
  7. Zorg dat je goed voor jezelf zorgt. Eet en drink gezond. Drink niet teveel koffie, cola en energiedrankjes. Deze fokken je op in plaats van dat ze je een betere concentratie geven. Eet weinig suiker, want juist van suiker krijg je een vermoeidheidsdip. Eet juist voldoende groente, fruit en vezels.
  8. Zorg dat je elke dag ook voldoende beweegt. Van bewegen krijg je energie en voel je je fitter. Daardoor kun je je beter concentreren. Gun jezelf een momentje om te relaxen, dat maakt het werk minder heftig.

Blijf je ondanks alle bovenstaande tips concentratieproblemen houden, dan kan het nodig zijn om dit eens met je huisarts te overleggen. Je huisarts kan bijvoorbeeld een bloedonderzoek uitvoeren, om te kijken hoe het gesteld is met je ijzerwaarden en het gehalte vitamines en mineralen in je lichaam. Als het nodig is, kun je met voedingssupplementen of medicatie een heel eind komen.

Heb jij een andere manier gevonden waardoor je je beter kunt concentreren? Deel jouw gouden tip in een reactie onder dit bericht. Samen krijgen we de klus geklaard.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *