Met deze 5 tips kun je werk en privé makkelijker scheiden

Privé is een soort werk

Het privéleven is enorm belangrijk voor mensen. Het is min of meer de basis onder ons bestaan. Gek genoeg kun je de werk-privé-balans herstellen door privé soms wat zakelijker te benaderen. Om preciezer te zijn: op je werk plan je van alles in met collega’s, het is goed om dit privé ook te doen. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat je van plan bent om iets met je kinderen te gaan doen of wat te drinken met vrienden, maar dat het moet wijken voor je werk? Waarschijnlijk te vaak. Plan dit soort activiteiten in en zet er een rode streep onder in je agenda. Je zult zien dat je het vaak niet zó druk hebt op je werk, dat je hier écht geen tijd voor hebt. Terwijl je er vele kilowatts energie uit zult halen.

First things first

Hole 18 ziet het vaak. Bij de prioritering wordt aan drukte op het werk een zwaarder gewicht toegekend dan aan hobby’s, het gezin of relaxen. Krab je eens achter de oren: wat vind je nou het belangrijkste in het leven? Ben je geprikkeld, moe, onrustig en slaap je slecht, pak dan eens een stift en een groot vel papier. In verschillende groottes schrijf je de waarden, activiteiten, personen en doelen op die je belangrijk vindt. Bijvoorbeeld ‘promotie maken’ en ‘meer geld verdienen’ in het klein en ‘meer tijd besteden aan mijn kinderen’ en ‘meer lichaamsbeweging’ groot. Schrijf ook dingen op die je nog niet doet maar waarvan je al lang droomt, bijvoorbeeld ‘een oude Vespa opknappen’. Door dit alles te visualiseren, zie je wat voor jou daadwerkelijk belangrijk is. In veel gevallen blijkt werk, promotie of geld verdienen helemaal niet zo hoog op het lijstje te staan, waardoor het makkelijker wordt voor mensen om meer tijd in te plannen voor privé of de stap te nemen om juist een stapje terug te doen op het werk.

Kaasschaaf en botte bijl

Kijk nog eens naar het vel dat je hebt gemaakt voor de tip ‘first things first’. Maak nu een vel met precies het tegenovergestelde: waar besteed je tijd aan, terwijl je dat liever niet doet? Naarmate je iets vervelender vindt om te doen, schrijf je het groter op. Schrijf ook alle activiteiten op je werk van een doorsnee werkweek op. Kijk nu in hoeverre je tijd voor deze activiteiten kunt schrappen uit je week. Dit kan met de kaasschaaf. Bereid jij de vergaderingen voor terwijl je daar een pesthekel aan hebt? Regel met een collega dat je het om en om doet. Je kunt ook de botte bijl hanteren en besluiten om helemaal met een activiteit te stoppen. Dit kan iets op je werk zijn of in het huishouden. Het kan echter ook een persoon zijn, die je niet per se nodig hebt in je leven en die jou meer energie kost dan oplevert.

Me-time

De kans is groot dat uit voorgaande tips komt dat je meer tijd voor jezelf moet hebben. Gun jezelf ook die me-time. Hoe cliché het ook klinkt, maar een boog kan echt niet altijd gespannen zijn. Bij veel mensen schiet het er bij in om te ontspannen en wat tijd voor zichzelf te nemen. We gebruiken vaak de uitdrukking ‘lekker opladen op vakantie’. Dat is niet voor niks: tijdens me-time laden we op. Laad je niet genoeg op maar trek je je eigen reservoir juist helemaal leeg? Dat noemen we een burn-out, waarmee je erg, heel erg ver van huis bent.

Break of breken

Het is een bekende quote in het wereldje van yoga en meditatie: ‘Mediteer een half uur per dag. Tenzij je het druk hebt, mediteer dan een uur.’ Hetzelfde geldt voor pauzeren. Daarmee las je een mini-momentje van me-timein, waardoor je het brein even reset. Het is een mini-moment van privé op het werk, dat een enorme slinger geeft aan de werk-privé-balans. Met zo’n break voorkom je dat je opbrandt en uiteindelijk breekt. Je laadt op, kunt de hoofdzaken beter van de bijzaken onderscheiden en stimuleert de creativiteit. En krijgt bergen meer werkplezier.

Training balans werk en privé

Hole 18 is zich als geen ander bewust van het belang van een gezonde balans tussen werk en privé. Onze training Vitaal succes gaat over vitaliteit op de werkvloer en een gezond samenspel tussen het werkende en het privéleven. Geldt voor jou of je collega’s dat je altijd zegt druk te zijn? Lunch jij of iemand uit je team vaker wel dan niet boven het toetsenbord? En vergeet je de laatste tijd steeds vaker wat je eigenlijk moet doen? Overweeg dan eens de training Vitaal succes.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *